Eksperymenty

Piąty element – Kwintesencja.

Drodzy Studenci,
kończymy cykl prostych eksperymentów, które proponowaliśmy Wam do wykonania w trakcie trwania semestru. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy polubili nasz kącik eksperymentów i wykonywali je samodzielnie. Ostatnia seria doświadczeń związana była z czterema żywiołami (elementami), budującymi według powstałej w starożytności koncepcji materialny świat ziemski. Wykonaliście eksperymenty z każdym z nich… z ziemią, wodą, powietrzem i z ogniem. Na tym jednak nie możemy zakończyć naszych eksperymentów – pamiętajmy, że koncepcja czterech żywiołów została uzupełniona przez Platona i Arystotelesa o piąty (quinta essentia) niezwykły żywioł, budujący świat niebios, gwiazd i planet – eter. Koncepcja nieziemskiego żywiołu - eteru, wspierana autorytetem Arystotelesa, przetrwała aż do czasów nowożytnych, przekształcając się później w naukową koncepcję wypełniającego całą przestrzeń niewidocznego ośrodka. Ale i ta koncepcja okazała się być błędną i została ostatecznie porzucona po słynnym doświadczeniu Michelsona-Morleya, wykonanym pod koniec XIX w. Zamiast więc doświadczenia z eterem, wykonajmy na koniec eksperyment z innym „piątym elementem” spajającym i wyrastającym z czterech podstawowych żywiołów ziemskich – z prawdziwym cudem natury – życiem. Niech ten eksperyment podsumuje nasze dotychczasowe doświadczenia stając się ich - nomen omen - kwintesencją. Hodujemy roślinkę.


Drodzy studenci,
Przedstawiamy Wam dwa nowe eksperymenty:  Elektroskop i Kamera obscura


Drodzy studenci,
W tym tygodniu zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi eksperymentami:  Elektryczne słomki i Magiczna słomka


Drodzy studenci,
Jest bezwonne, bezbarwne i niewidoczne, ale niezbędne do życia. Powietrze. Z tym żywiołem związane sa kolejne eksperymenty: Balon na gorące powietrze oraz Balon z napędem.


Drodzy studenci,
W tym tygodniu zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi eksperymentami:  Nurek Kartezjusz i Winda.


Drodzy studenci,
Zapraszamy do zapoznania się z nowym żywiołem - wodą. 
W ramach  tego cyklu  prezentujemy eksperymenty  Łódka z napędem odrzutowym i Napięcie powierzchniowe.


Drodzy studenci,
przedstawiamy Wam propozycję dwóch nowych eksperymentów związanych z żywiołem ziemi. Są to eksperymenty Motyl i Wir. Motyl jest zabawną odmianą znanego Wam już układu zachowującego równowagę trwałą, natomiast w eksperymencie Wir biorą udział żywioły wody i powietrza. Dlaczego więc umieszczamy go w towarzystwie eksperymentów z żywiołem ziemi? Czy potraficie uzasadnić dlaczego bez udziału tego żywiołu eksperyment nie mógłby się udać?


Drodzy Studenci,
wraz z wyjaśnieniami ostatnich eksperymentów kończymy serię publikowania krótkich filmików nagranych i udostępnionych nam przez red. Wiktora Niedzickiego. W miejsce filmików będziemy teraz publikowali co tydzień propozycje prostych eksperymentów nawiązujących do starożytnej koncepcji czterech żywiołów i związanych z którymś z nich. Seria takich eksperymentów była stworzona dla Małego Gościa Niedzielnego i publikowana na jego łamach w pierwszych latach działania Uniwersytetu Śląskiego Dzieci. Za zgodą Redakcji przypomnimy je teraz naszym Studentom.
Zaczniemy od żywiołu ziemi – zapraszamy do przeczytania artykułu wstępnego i do samodzielnego wykonania pierwszych dwóch eksperymentów. Jak zawsze prosimy o podzielenie się wrażeniami, zdjęciami lub filmikami z Waszego eksperymentowania. Pytania związane z eksperymentami można kierować na adres Dziekanatu UŚD. Zapraszamy do pracy i życzymy dobrej zabawy!

Zapoznajcie się z artykułem  wprowadzającym do nowego cyklu - Żywioły - ziemia



Drodzy Studenci, zapraszamy do oglądania kolejnych eksperymentów prezentowanych przez Red. Wiktora Niedzickiego oraz do ich samodzielnego wykonywania. Oczywiście liczymy na Waszą inwencję oraz wszelkie modyfikacje i rozwinięcia eksperymentów, jakie tylko przyjdą Wam do głowy i jakie uda się Wam zrealizować.

Prosimy też zawsze o przesyłanie do nas zdjęć lub filmików z Waszych realizacji. Będziemy zamieszczali je na naszej stronie i FB.

Do filmików będziemy dołączali zawsze nasze opisy składające się z punktów, które są bardzo istotne we wdrażaniu naukowej metody badawczej i docieraniu do prawdy:

  1. Potrzebne.
    Będzie tu spis materiałów i przedmiotów potrzebnych do wykonania eksperymentu w wersji podstawowej.
  2. Wykonanie.
    Ten punkt będzie zawierał pewne sugestie i uwagi dotyczące sposobu wykonywania eksperymentu.
  3. Obserwacja.
    Tutaj opiszemy krótko istotny wynik eksperymentu, który można zaobserwować.
  4. Wyjaśnienie.
    Tutaj będziemy publikowali Wasze wyjaśnienia lub krótkie uzasadnienia, dlaczego eksperyment przebiegał tak, jak było widać i na co można się powołać, żeby uzasadnić obserwowane zjawisko.
    Najciekawsze uzasadnienia opublikujemy w zakładce Eksperyment.
    O wyjaśnienie poprosimy też Fizyka i opublikujemy je w zakładce na następny tydzień wraz z propozycjami kolejnych eksperymentów.

Eksperymenty rozpoczniemy razem z Redaktorem Wiktorem Niedzickim, który jest również naszym wykładowcą i zaprasza Studentów Uniwersytetu Śląskiego Dzieci do wspólnej nauki i zabawy. Zaproszenie.

Eksperymenty:

  1. Obrus i zastawa + wyjaśnienie
  2. Kubeczki + wyjaśnienie
  3. Jajka + wyjaśnienie
  4. Łańcuszek + wyjaśnienie
  5. Pojazd z napędem + wyjaśnienie
  6. Dwie piłki + wyjaśnienie
  7. Wirujący guzik  + wyjaśnienie
  8. Równowaga + wyjaśnienie
  9. Efekt Magnusa + wyjaśnienie
  10. Kolejka elektromagnetyczna  + wyjaśnienie
  11. Waga o nierównych ramionach
  12. Układy zachowujące równowagę
  13. Motyl
  14. Wir
  15. Łódka z napędem odrzutowym
  16. Napięcie powierzchniowe
  17. Nurek Kartezjusza
  18. Winda
  19. Balon na gorące powietrze
  20. Balon z napędem
  21. Elektryczne słomki
  22. Magiczna słomka
  23. Elektroskop
  24. Kamera obscura
  25. Hodujemy roślinkę