Piąty element – Kwintesencja.
Drodzy Studenci,
kończymy cykl prostych eksperymentów, które proponowaliśmy Wam do wykonania w trakcie trwania semestru. Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy polubili nasz kącik eksperymentów i wykonywali je samodzielnie. Ostatnia seria doświadczeń związana była z czterema żywiołami (elementami), budującymi według powstałej w starożytności koncepcji materialny świat ziemski. Wykonaliście eksperymenty z każdym z nich… z ziemią, wodą, powietrzem i z ogniem. Na tym jednak nie możemy zakończyć naszych eksperymentów – pamiętajmy, że koncepcja czterech żywiołów została uzupełniona przez Platona i Arystotelesa o piąty (quinta essentia) niezwykły żywioł, budujący świat niebios, gwiazd i planet – eter. Koncepcja nieziemskiego żywiołu - eteru, wspierana autorytetem Arystotelesa, przetrwała aż do czasów nowożytnych, przekształcając się później w naukową koncepcję wypełniającego całą przestrzeń niewidocznego ośrodka. Ale i ta koncepcja okazała się być błędną i została ostatecznie porzucona po słynnym doświadczeniu Michelsona-Morleya, wykonanym pod koniec XIX w. Zamiast więc doświadczenia z eterem, wykonajmy na koniec eksperyment z innym „piątym elementem” spajającym i wyrastającym z czterech podstawowych żywiołów ziemskich – z prawdziwym cudem natury – życiem. Niech ten eksperyment podsumuje nasze dotychczasowe doświadczenia stając się ich - nomen omen - kwintesencją. Hodujemy roślinkę.
Drodzy studenci,
Przedstawiamy Wam dwa nowe eksperymenty: Elektroskop i Kamera obscura
Drodzy studenci,
W tym tygodniu zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi eksperymentami: Elektryczne słomki i Magiczna słomka
Drodzy studenci,
Jest bezwonne, bezbarwne i niewidoczne, ale niezbędne do życia. Powietrze. Z tym żywiołem związane sa kolejne eksperymenty: Balon na gorące powietrze oraz Balon z napędem.
Drodzy studenci,
W tym tygodniu zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi eksperymentami: Nurek Kartezjusz i Winda.
Drodzy studenci,
Zapraszamy do zapoznania się z nowym żywiołem - wodą.
W ramach tego cyklu prezentujemy eksperymenty Łódka z napędem odrzutowym i Napięcie powierzchniowe.
Drodzy studenci,
przedstawiamy Wam propozycję dwóch nowych eksperymentów związanych z żywiołem ziemi. Są to eksperymenty Motyl i Wir. Motyl jest zabawną odmianą znanego Wam już układu zachowującego równowagę trwałą, natomiast w eksperymencie Wir biorą udział żywioły wody i powietrza. Dlaczego więc umieszczamy go w towarzystwie eksperymentów z żywiołem ziemi? Czy potraficie uzasadnić dlaczego bez udziału tego żywiołu eksperyment nie mógłby się udać?
Drodzy Studenci,
wraz z wyjaśnieniami ostatnich eksperymentów kończymy serię publikowania krótkich filmików nagranych i udostępnionych nam przez red. Wiktora Niedzickiego. W miejsce filmików będziemy teraz publikowali co tydzień propozycje prostych eksperymentów nawiązujących do starożytnej koncepcji czterech żywiołów i związanych z którymś z nich. Seria takich eksperymentów była stworzona dla Małego Gościa Niedzielnego i publikowana na jego łamach w pierwszych latach działania Uniwersytetu Śląskiego Dzieci. Za zgodą Redakcji przypomnimy je teraz naszym Studentom.
Zaczniemy od żywiołu ziemi – zapraszamy do przeczytania artykułu wstępnego i do samodzielnego wykonania pierwszych dwóch eksperymentów. Jak zawsze prosimy o podzielenie się wrażeniami, zdjęciami lub filmikami z Waszego eksperymentowania. Pytania związane z eksperymentami można kierować na adres Dziekanatu UŚD. Zapraszamy do pracy i życzymy dobrej zabawy!
Zapoznajcie się z artykułem wprowadzającym do nowego cyklu - Żywioły - ziemia
Drodzy Studenci, zapraszamy do oglądania kolejnych eksperymentów prezentowanych przez Red. Wiktora Niedzickiego oraz do ich samodzielnego wykonywania. Oczywiście liczymy na Waszą inwencję oraz wszelkie modyfikacje i rozwinięcia eksperymentów, jakie tylko przyjdą Wam do głowy i jakie uda się Wam zrealizować.
Prosimy też zawsze o przesyłanie do nas zdjęć lub filmików z Waszych realizacji. Będziemy zamieszczali je na naszej stronie i FB.
Do filmików będziemy dołączali zawsze nasze opisy składające się z punktów, które są bardzo istotne we wdrażaniu naukowej metody badawczej i docieraniu do prawdy:
Eksperymenty rozpoczniemy razem z Redaktorem Wiktorem Niedzickim, który jest również naszym wykładowcą i zaprasza Studentów Uniwersytetu Śląskiego Dzieci do wspólnej nauki i zabawy. Zaproszenie.
Eksperymenty: